Поради для учнів
Як вибрати книгу для читання ? Зайшовши до бібліотеки, треба звернутись до її каталогів. В перекладі з грецької „каталог” означає „перелік”. Отже, каталог – перелік
усіх книг, які є в бібліотеці. Каталог необхідний кожній бібліотеці, він служить посередником між книгою і читачем. Переглядаючи каталог, читач дізнається, чи є вбібліотеці потрібна йому
книга, які книги є в бібліотеціз даної теми, які книги конкретного автора можна прочитати в цій бібліотеці. В картотеках картки з назвами книг підібрані за окремими
темами. На книжкових виставках ти завжди знайдеш цікаві книги. Переглянь бібліографічні покажчики. Це книги про книги. В них ти знайдеш анотації –
короткі розповіді про зміст книги і поради, кому рекомендована дана книга. Ти можеш сам вибрати книгу з полиць відкритого доступу. Що читати?
Ви часто запитуєте бібліотекаря: “Дайте, будь ласка, почитати щось гарне.” Але різному емоційному стану відповідає різна художня література. Художнє слово
володіє універсальною здатністю пробуджувати уяву, фантазію, переносити в омріяний світ, сприяти інтимному самовираженню через контакт із віртуальним художнім світом.Тому, якщо ти:прагнеш до
емоційної розрядки, то гарна, чуттєва поезія може налаштувати на ліричний лад;хочеш відволіктись від буденних клопотів, то гостросюжетна проза - найкраще читання в такому випадку. Воно
скрасить буденність та подарує цілу гаму переживань;хочеш спонукати себе до емоційних роздумів про життя, то зображення людських доль – це читання для тебе; хочеш заповнити свій вільний
час, то читання – це змістовне, благородне і приємне проведення дозвілля. Як працювати з підручником Прочитай увесь заданий текст, глибоко вдумуючись у його зміст.
Пам’ятай, що читання підручника без напруження думки – марна трата часу. Працюй завжди з ручкою або олівцем в руках. Засвоєнню допоможуть схематичні
малюнки й записи. Поділи в думці текст на частини і знайди основну думку. Читаючи текст, пов’язуй його з часом, картою,графіками, схемами підручника.
Пам’ятай, що безхронології та карти немає історії. Порівнюй, зіставляй вивчений матеріал, факти,явища з іншими. Складай короткий усний (письмовий) план
прочитаного. Коли такий план подано вчителем, то вивчай матеріал за планом. Намагайся в тексті знайти відповідь на кожне запитання, наведене в кінці параграфа.
Привчай себе до самоконтролю: обов’язково перекажи вголос або про себе заданий матеріал,спочатку частинами, а потім – у цілому весь параграф. Роби це так, щоб словам було тісно,
а думкам – просторо. Виконуй завжди домашні завдання. Долай труднощі, а не тікай від них. Працюй систематично і наполегливо над книжкою. Як
працюють з довідковою літературою Навіть найрозумніша людина в світі не може пам’ятати великі події сучасного та минулого, численні дати, цифри, факти. Доповнюють
пам’ять людини книги, які всезнають, словники, довідники, енциклопедії. Ці книги – друзі нашої пам’яті, вони дають відповідь на будь-яке питання. Як же ці книги побудовані? Як ними
користуватися в роботі? Найпростіші з них : 1. Словники. В них зібрані слова,розташовані в алфавітному порядку. Найбільшим попитом користується орфографічний
словник. Майже всі ми ним користуємося, коли не знаємо, як писати те чи інше слово. Коли ж Вас цікавитиме значення слова та історія його походження – користуйтеся „Тлумачним словником”.
Словник російського вченого і письменника В.Даля, де автор зібрав 200000 слів, особливо відомий. Кожне слово тут має пояснення і тлумачення. Цей словник надає велику допомогу причитанні
російської дореволюційної літератури, пояснює слова, які нам сьогодні незрозумілі. Читаючи газети та журнали, ви часто зустрічаєтесь зі словами, які прийшли з інших мов народів світу – тут
вам допоможе „Словник іншомовних слів”. Кожен учень – повинен мати відповідні навички роботи зі словником. Уважно переглядайте передмову до словників,знайомтеся з умовними позначеннями. Нашим
добрим помічником є: 2. Енциклопедії. Саме слово взяте з грецької мови і означає: „коло знань”. В наш час енциклопедіями називають книги, в яких коротко
викладено у певній системі дані про науку,техніку, культуру, природу, мистецтво та ін. У більшості матеріал в енциклопедіях розміщено аалфавітному порядку.Винятком з цього є „Дитяча
енциклопедія”. В ній матеріал розташований по системі знань. В її створенні брали участь педагоги, письменники, художники.Кожний том присвячений окремій галузі знань. У кожному томі
вміщуються таблиці й різні допоміжні покажчики: хронологічний, алфавітний,бібліографічний. Останній рекомендує найбільш цікаві книги з теми, якій присвячено даний том. Як же користуватися
„Дитячою енциклопедією.”? Насамперед, потрібно визначити, в якому том ізнаходиться потрібний матеріал. Припустимо, що вас цікавить історія середніх віків. „Історія людського суспільства”
знаходиться в 7-му томі, отже, необхідний матеріал ми знайдемо в 7-му томі. Є ще галузеві енциклопедії: географічна, хімічна,технічна... Вони також допоможуть вам у вивченні шкільної
програми. Як написати рефератВизначити тему.Підібрати літературу: документи, першоджерела; монографії, довідники, збірники; газетні та журнальні матеріали.Ґрунтовно вивчити
літературу.Скласти первісний варіант плану майбутнього реферату.Виділити основні питання.Систематизувати опрацьований матеріал.Остаточно продумати та уточнити план реферату.Обов’язково
включити у план актуальні теми і їхзначення. Написати реферат.У кінці реферату слід скласти список використаної літератури.Як читати газетуЧитай газету щодня.Газети розкажуть тобі про
найважливіші події, що відбуваються в нашій країні й у всьому світі.Перед тим, як почати читати газету, переглянь заголовки всіх статей – це допоможе тобі вибрати в ній найцікавіший
матеріал. Читаючи газету, користуйся картою. Знайди на ній місця, про які прочитав у газеті.Пояснення незрозумілих слів знайди в словнику, або про їх значення запитай у вчителя,
бібліотекаря.Опрацюй додаткові інформаційні джерела, що стосуються тематики, яка тебе дуже зацікавила.Як працювати з текстом параграфаУважно прочитай текст параграфа, запитання і завдання до
нього.Знайди в тексті відповіді на поставлені запитання. Виконай усі завдання.Запам’ятай усі терміни і поняття.Склади план своєї розповіді. Перекажи зміст тексту відповідно до складеного
плану, використовуючи у своїй розповіді нові терміни, поняття.Як користуватися навчальною, довідковою та додатковою літературою* Використовуючи навчальну, довідкову і додаткову літературу,
уточніть, що саме вас цікавить. * Подумайте, де найбільша можливість одержати відповідь на запитання, що вас цікавить: у підручнику,довіднику чи додатковій літературі.* Насамперед
використайте підручник, потім – довідник, а тоді – додаткову літературу.* Відкриваючи книжку, спочатку прочитайте зміст і покажчик термінів, назв. Залежно від мети використайте такі види
читання: - читання – перегляд, коли книжку переглядають швидко, зупиняючись на окремих сторінках (мета такого перегляду – перше
ознайомлення з книгою, одержання певного уявлення про її зміст); - вибіркове читання або повне, коли читають не весь текст, а тільки
потрібні місця; читання з різних видів записів прочитаного.* Відшукавши у книзі потрібний розділ, параграф чи сторінку, не обмежуйтеся побіжним пог